De discussie over betaald parkeren in Raalte staat niet op zichzelf. Op veel andere plaatsen speelt dezelfde discussie. Daarnaast zijn er steeds meer plaatsen waar het betaald parkeren is afgeschaft. Een boeiende vraag is dan: hoe is het daar gegaan? Eén van de voorbeelden is Klazienaveen. Daar werd betaald parkeren afgeschaft in 2009.

Eén van de eerste (!) plaatsen waar betaald parkeren werd afgeschaft is Klazienaveen. Dat gebeurde in 2008/2009.

Het effect:
Sinds de afschaffing er sprake van een voortdurende stijging van het aantal bezoekers. Wel een kanttekening: deze stijging komt deels ook vanwege de komst en verplaatsing van een extra supermarkt.

Laatste ontwikkeling (2016):
Met name in één straat (Langestraat) was er sprake van enige overlast vanwege langparkeerders die de auto de hele dag op dezelfde plaats, vlak voor een winkel lieten staan. Om dat te corrigeren is in februari 2016 voor deze straat een blauwe zone (parkeerschijfzone) ingevoerd. Maximale parkeerduur aldaar is nu een uur. In de rest van het centrum (ruim 140 winkels) blijft het vrij parkeren, zonder tijdslimiet.

Saillant: In Klazienaveen was het vooral het CDA dat de grote pleitbezorger was van gratis parkeren. “Al weer sinds enkele jaren is het betaald parkeren in het centrum afgeschaft hetgeen gunstig heeft uitgepakt voor het winkelbezoek. In de parkeernota staat dat gratis parkeren in de dorpen moet blijven, hetgeen ook de mening van de CDA-fractie is”, aldus raadslid Herry Thole, die in 2012 een onderzoekje deed naar het afschaffen van parkeren, de effecten en de trends.
In die zin is het zeker opmerkelijk dat in Raalte vooral het CDA (met een sleutelrol in de besluitvorming) de partij is die tot op heden geen stelling nam vóór afschaffen.

Heeft u meer informatie over de ervaringen rond afschaffen van betaald parkeren in Klazienaveen (of elders): stuur dan een reactie naar info@burgerbelangenraalte.nl of plaats een reactie onder dit artikel.

 

Share.

Leave A Reply