Column
(deze column is eerder – op 31 juli 2017- gepubliceerd op www.Sallandcentraal.nl)
Goed idee!, dacht ik even toen ik de sandwichborden in het dorp zag. Nee, ik bedoel niet de borden met het programma van het HOFtheater. En ook niet de altijd-weer-originele teksten voor het Broeklander feest. Nee, ik bedoel de borden die oproepen om verkeersonveilige situaties te melden. Inwoners worden uitgenodigd om naar de gemeentelijke website te gaan en daar na een digitale zoektocht (waarom geen directe link op de home-pagina?), met een marker aangeven waar de verkeersveiligheid te wensen overlaat. In de eerste plaats vind ik dat je als gemeente zeer terughoudend moet zijn om zélf van die borden rond de lantaarnpalen te binden. Bij téveel van die borden verliezen ze het effect. En de entree van een dorp wordt er vaak niet fraaier op.
Een goed idee, dacht ik dus eventjes. Maar toen ik er langer over nadacht begon ik het steeds vreemder te vinden. Ik kan me immers geen enkel werkbezoek aan de negen kernen herinneren waar géén verkeersknelpunt werd aangegeven.
Een kleine greep: In Luttenberg: de situatie bij de Esmoreit; Mariënheem, de Hellendoornseweg; Broekland heeft 10 jaar moeten wachten op verbreding van de Nijboersbrug; in Raalte de kruising Westdorplaan/Zwolseweg of de oversteekplaats voor ouderen nabij de Aldi; in Heino het kruispunt Paalweg/Canadastraat, of de snelheid op de Van der Capellenweg; in Laag Zuthem het probleem van het zware landbouwverkeer door het dorp; in Lierderholthuis de overlast van het sluipverkeer; in Heeten de trekkers die door het dorp moeten omdat de N332 voor hen verboden is, of de wisselende snelheden op de Spanjaarsdijk; in Nieuw Heeten de Zwarteweg; in het buitengebied: de irritante drempels, te nauwe wegen of bomen die het uitzicht voor een veilige uitrit belemmeren. Moet ik nog even doorgaan?
De grote vraag is dan: wat is er al die jaren met deze signalen gebeurd? Zijn deze dan niet vastgelegd? Vaak werd gezegd tijdens de bijeenkomsten gezegd dat ‘het wordt meegenomen’ en dat ‘ernaar gekeken zal worden’. En hoe vaak zijn gesignaleerde knelpunten vervolgens niet afgedaan met het argument dat het ging om schijnveiligheid, ‘passend binnen de CROW-normen’ of op dat moment ‘geen prioriteit’ had…
Is er geen overzicht te maken van alle eerder gemelde knelpunten? Zijn die dan allemaal in een la verdwenen? Of zelfs niet in een la terechtgekomen…? Zijn ze –letterlijk- de weg kwijt?
Bij het allereerste bezoek van De Raad op Pad (in Luttenberg) waren er twee pitches rond verkeersveiligheid: de Hottenvoortsweg en de Heuvelweg. De raad pleitte vervolgens om inderdaad tot actie over te gaan, waarop de betreffende afdeling kreunde dat ze daar geen tijd en budget voor hadden… Voor de Heuvelweg moest de raad zelfs uit eigen middelen bijpassen, omdat de andere potjes leeg waren… En we moesten nog op bezoek naar Heeten, Mariënheem, Heino, Broekland…. et cetera. Saillant was ook dat de deskundigen in eerste instantie helemaal niets voelden voor extra maatregelen bij de Heuvelweg… Niet nodig. Politie wil niet. Binnen de normen. Geen prioriteit.
Het is allemaal moeilijk te rijmen met de oproep op de sandwichborden. Wellicht is het stiekem bedoeld als drukmiddel om bij de begroting méér geld beschikbaar te stellen voor het oplossen van verkeersknelpunten. In dat geval is de actie helemáál bedenkelijk. Dan hadden we dat geld beter kunnen besteden aan waar het echt om gaat: het aanpakken van de knelpunten zelf.
En reserveren we het plaatsen van sandwichborden voor evenementen, zoals het Broeklander Feest. Want eerlijk is eerlijk: die zijn wél leuk!
Ben Nijboer, raadslid BurgerBelangen.