BurgerBelangen wil dat, voordat het definitieve besluit valt over de aanpak van kruispunt Bos, haarscherp in beeld wordt gebracht wat de effecten zijn op andere knelpunten van de N35. Zo wil de fractie vooral weten wat het effect is op de mogelijkheid om het deel tussen Kruispunt Bos en de afslag naar Ommen verdiept aan te leggen. “Bij herhaling heeft de gemeenteraad zich unaniem uitgesproken voor een verdiepte ligging vanwege de barrièrewerking tussen het centrum en Raalte-Noord. Veel inwoners van Noord hebben daar in eerdere discussies ook op aangedrongen. Sterker nog: velen gingen akkoord met ‘N35-rechtdoor’ onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat deze op termijn verdiept zou worden. Dat is de afspraak van de gemeenteraad met de inwoners! Dat kun je nu dus niet zomaar overboord gooien”, aldus Ben Nijboer.

Vanuit dezelfde afweging stelt Nijboer vragen bij de fietstunnel. “Uiteraard zijn we groot voorstander van een goede fietsverbinding tussen Raalte-Noord en het centrum. Liever vandaag dan morgen. Wie niet? Maar de vraag is: Moet dat per se met een tunnel onder de N35 door (waardoor de verdiepte ligging onmogelijk wordt gemaakt) of is een fietsviaduct niet veel beter, én blijft de mogelijkheid van verdiepte ligging overeind. Bovendien is een viaduct veel goedkoper, waardoor er geld overblijft voor andere knelpunten op de N35, zoals bij Mariënheem of de kruising met de Hagenweg.”

Het belangrijkste voor nu is om geen besluiten te nemen waar we later spijt van krijgen. Overigens gaat BurgerBelangen niet akkoord met een globale inschatting. “We willen dat gedegen gekeken wordt hoe de optie van de verdiepte ligging wél behouden kan blijven, zodat we een goede afweging kunnen maken.”

Ben Nijboer zal deze punten namens BurgerBelangen aangeven tijdens de inloopbijeenkomst (woensdag 1 maart, 17.00 uur in Hoftheater).

Share.

Leave A Reply