Tijdens een vergadering van Provinciale Staten van Overijssel heeft Plaatselijk Belang-voorzitter Nico Dijkman een krachtig pleidooi gehouden voor een veilig Mariënheem. Samen met de andere leden van de Verkeerscommissie had hij zelfs een een geheel nieuwe variant laten uitwerken: een traverse. Dat is een verkeerskundige constructie, waarbij auto’s uit alle richtingen via eigen routes hun weg kunnen vervolgen, zónder elkaar te hinderen. Om dat idee kracht bij te zetten heeft de verkeerscommissie zelfs een animatie gemaakt. Omdat deze zo duidelijk is: zie bijgaand filmpje (gemaakt door Henk Kemper).
https://youtu.be/QIoeKJor2x8
Het belangrijkste effect van de inbreng van Dijkman is dat hij de situatie in Mariënheem op een uiterst krachtige manier weer eens op de kaart heeft gezet. Alle Statenleden spraken de complimenten uit richting PB Mariënheem, “maar” zo twijfelde Nico Dijkman direct na afloop, “Nu nog kijken of het wat oplevert. Ik heb nog weinig concreets gehoord”. Overigens waren niet alleen inbreng van Dijkman en de animatie krachtig, dit werd nog eens ondersteund door enkele tientallen mensen uit Mariënheem die plaats hadden genomen op de tribune.
Het grootste probleem voor de korte termijn is dat de gemeente Raalte enige tijd geleden de handtekening gezet heeft over een pakket aan maatregelen, waarmee voor 15 miljoen euro diverse knelpunten tussen Wythmen en Nijverdal aangepakt gaan worden. In dat akkoord is er voor Mariënheem circa 2,9 miljoen gereserveerd is. Dat is het budget voor het hele stuk tussen de Hooilandweg en de Keizersveldweg, inclusief de bebouwde kom van het dorp. De totale kosten voor de ’traverse’ bedragen ruim 5,4 miljoen, dus is er een tekort van 2,5 miljoen. De gemeente Raalte heeft inmiddels aangegeven dat ze € 500.000 wil bijdragen. Voor de resterende 2 miljoen euro is de hoop gevestigd op onder andere de provincie.
Overigens was provinciaal gedeputeerde (een soort provinciale wethouder) Bert Boerman (ChristenUnie) wel duidelijk: hij voelt er vooralsnog helemaal niets voor om de portemonnee voor wat hij als een tijdelijke oplossing ziet. Hij wil zijn pijlen richten op een omleiding om het dorp… Die vraag werd ook door de CDA-statenfractie gesteld: ”Wilt u niet liever een omleiding?…. waarop Dijkman -hij kent het dossier als geen ander- volstrekt helder reageerde: “Daar praten we al sinds 1990 over. Ruim 27 jaar en er nog niets bereikt. Wij willen niet langer wachten. We willen een veilig dorp”.
Boerman plaatste overigens nóg een kanttekening bij de traverse-plannen. Hij had informatie ingewonnen bij Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat had daarbij aangegeven dat er bovenop de berekende kosten van 5,4 miljoen er nog een 2 a 2,5 miljoen aan bijkomende kosten zouden zijn, die nog niet zijn meegenomen. Deze informatie kwam als een duveltje uit een doosje: in het debat bleek het onbesproken. De gedeputeerde bracht vervolgens nog wel een kleine opening. Hij zal nog vóór de zomervakantie een inventarisatie maken van de kosten van de traverse in relatie tot de (eigenlijk gewenste) omleiding om het dorp heen.
Voor de fractie van BurgerBelangen woonde Henny Lammers de vergadering bij. Zijn conclusie na afloop was helder. “Met deze presentatie heeft de Verkeerscommissie het dorp weer eens stevig op de kaart gezet. Goed doordacht plan. Prima animatie. Vanavond hebben we veel woorden gehoord, maar Mariënheem heeft behoefte aan daden. We moeten als één man achter Mariënheem gaan én blijven staan”.
NB: Tijdens de vergaderingen van april a.s. zal de gemeenteraad van Raalte zich buigen over Kruispunt Bos. BurgerBelangen zal dan zeker ook ingaan op de situatie in Mariënheem. Wilt u uw visie/mening hierover geven, stuur dan een mail naar info@burgerbelangenraalte.nl. Wij nemen dan contact met u op.